Rekapitulace prvního roku na Hučáku


Milí rodiče, přátelé a podporovatelé Hučáku,

v předvánočním přehledu Vám přinášíme stručný sumář toho, co se v naší škole událo během prvních měsíců zahajovacího školního roku. Bylo toho mnoho, proto jde spíš o krátké připomenutí, že naplno fungujeme a postupně se stáváme vzdělávacím, komunitním a kulturním místem.

Od ledna pro Vás již budeme připravovat pravidelný měsíční newsletter s tím nejdůležitějším, co se v Hučáku v uplynulém měsíci dělo nebo co pro děti i vás v nejbližší době plánujeme.

Děkujeme za Vaši podporu a přejeme šťastné vánoční svátky i vše nejlepší v novém roce.

Příjemné ohlédnutí za uplynulými měsíci, těšíme se brzy na viděnou!

Honza Sýkora a tým lidí ze ZŠ Hučák

ROZVOJ

Stále rosteme a rozvíjíme se

Už od jara pracujeme na tom nejdůležitějším: abychom od příštího školního roku fungovali jako řádná základní škola. Připravili jsme dokumentaci pro projednávání v Radě města Hradec Králové a získali kladné vyjádření od města Hradec Králové.

Zároveň jsme podali žádost o registraci ZŠ Hučák na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a do termínu zápisů očekáváme kladné vyjádření.

Souběžně s tím pracujeme na hledání stabilní lokality pro náš rozvoj, která by si v ničem nezadala s krásným prostředím Slezské plovárny. Absolvovali jsme desítky jednání, dostali mnoho nabídek a v této chvíli máme k dispozici kromě Slezské plovárny také rekonstruované prostory v Lochenicích. O dalších prostorách a našich vizích adekvátního prostoru se nyní jedná a nechceme je zakřiknout – jakmile budeme moci být konkrétnější, rádi se podělíme.


Chceme být maximálně dostupní a vstřícní

Mít školu dostupnou všem je pro nás od počátku priorita. Proto jsme připravili a v polovině října předložili Ministerstvu práce a sociálních věcí obsáhlou žádost o grantovou podporu projektu, který by zajistil pro příští školní rok nejen rozšířené a bohaté fungování družiny, ale zejména umožnil dobrou dopravní dostupnost pro rodiče formou svozů dětí. Grantová žádost aktuálně prochází hodnocením a zatím je za námi úspěšné formální hodnocení.


Jsme vidět

Už na počátku školního roku jsme navázali na letní prezentace Hučáku. V září jsme představili Hučák na velké akci pořádané Univerzitou Hradec Králové (o podpoře UHK zde). Při setkání absolventů jsme přiblížili originální koncept jenské školy široké odborné veřejnosti (ZDE). Projekt jenského vzdělávání jsme přiblížili i v akademickém prostředí díky cyklu AIESEC Academy na PdF UHK.

Zároveň prezentujeme Hučák v médiích: články o nás přinesl dvakrát hradecký Deníka také Český rozhlas Hradec Králové (ZDE a ZDE). V brzké době si budete moct přečíst rozhovor s Janem Sýkorou o jenské pedagogice v MF Dnes.

UČÍME SE

Sledujeme trendy ve vzdělávání

Vyučování respektující myšlenky Jenského plánu působí (a funguje) intuitivně, ale zároveň klade velké nároky na kompetence učitele. Vyžaduje neustálé hledání a kontrolu přístupů, které budou dětem při zvládání učiva vyhovovat. Proto již dlouhodobě vyhledáváme příležitosti pro zkvalitňování výuky. Sledujeme informační portály (např. ZDE) a účastníme se školení a workshopů. V průběhu podzimu jsme prošli videotréninkem komunikace s dětmi, při kterém jsme se zaměřili na důležitý sociálně-komunikační aspekt výuky. Proto, abychom dětem i rodičům mohli nabízet promyšlenou zpětnou vazbu, jsme absolvovali v listopadu školení ve slovním hodnocení. Inspiraci jsme hledali rovněž na konferenci Svobodné vzdělávání 2015.  

hUčení

Vnitřní motivace, pocit smysluplnosti a důraz na souvislosti i u těch nejobyčejnějších věcí jsou pro naše poznávání základní. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je vyučování v podobě dlouhodobějších projektů. Děti v Hučáku řešily v prvních měsících dva: Kdo jsme a kde jsme a Voda. Když se učily číst, psát, počítat, a hlavně přemýšlet, bylo to vždy v souvislostech s tématy, která je provázela každý den, a v prostředí, kde to, co poznávaly, dávalo smysl: v muzeích, knihovnách, při návštěvěvodní elektrárny, v čistírně odpadních vod nebo na vlastivědné vycházce. Zodpovědnost za vlastní školu „trénovaly“ při organizaci sběru žaludů a kaštanůnebo při pořizování dřeva na víkendu v lese. A zkrátka nepřišly ani cizí jazyky, ať už v angličtině s Lindsey Elms, nebo v družině se zahraničními dobrovolníky. Ředitel školy Jan Sýkora zdůvodňuje volbu tohoto přístupu jeho efektivitou: „Pokud se učíte způsobem, jakým se o to snažíme v Hučáku, vstřebáváte poznatky rychle a zároveň je v sobě mnohem pevněji ukotvujete. I díky tomu získáváme spolu s dětmi čas věnovat se v klidu a se zdravou sebedůvěrou tomu, co pro ně z hlediska jejich přirozených dispozic a zájmů třeba představuje v daném období větší výukovou zátěž.“

Další projekt, na který se mohou děti těšit od ledna, nese název Vesmír.

RODIČE VE ŠKOLE

Děti – rodiče – škola

Aktivní přístup rodičů je pro školu typu Hučák zásadní a můžeme se na něj od počátku projektu spolehnout. Na podzim jsme proto připravili řadu akcí, které vzájemnou vazbu posilují. Ředitel školy Jan Sýkora k tomu uvádí: „Jsme škola, která usiluje o silný kontakt mezi dětmi, rodiči a učiteli a aktivity propojující všechny tyto skupiny odpovídají představě Jenské školy jako místa společného vzdělávání a kulturního života komunity.“

Kromě tradičního „pomůckovyrábění“ jsme zorganizovali několik workshopů pro rodiče. Jedním z nich byla dílna zaměřená na to, jak pracovat s dětmi ve škole, která nezná klasické domácí úkoly. Rodiče se účastnili také videotréninku zaměřeného na komunikaci s dítětem. V závěru roku jsme uspořádali Listohrátky a na ně navázalo několik besed s rodiči, které projekt jenské školy zaujal. Vysvětlili jsme na něm principy fungování Hučáku a doplnili je dvěma dny otevřených dveří.

Vrcholem naší podzimní spolupráce s rodiči byl benefiční koncert v kavárně Artičok. V příjemném prostředí všichni nejen podpořili společnou věc, ale zároveň spoluutvářeli další důležitý rozměr jenské školy.

KOMUNITNÍ HUČÁK

Sociální zodpovědnost a víra v komunitní funkci školy. I takový rozměr má jenské vzdělávání. Na přelomu podzimu a zimy jsme rozběhli projekt Čtvrtků v Hučáku, jedná se o cyklus, ve kterém se budou střídat debatní projekce dokumentárních filmů věnovaných problematice vzdělávání, přednášky a workshopy zaměřené na otázky výchovy a učení a součástí cyklu budou také společné aktivity rodičů s dětmi.

Martina Cibulková, koordinátorka jednotlivých částí cyklu, rozvíjí projekt “s cílem utvářet jasnou a pevnou identitu školy jako místa s výraznou komunitní funkcí, která v našem městě nabízí vzdělání a další kulturní a společenské aktivity”.

Filmová část cyklu byl zahájena projekcí dokumentu Přestupní stanice, který se věnuje aktuálnímu tématu uprchlictví a migrace. Akce navázala na třídění a doplněnícharitativní sbírky základních potřeb pro uprchlíky, které proběhlo v Hučáku o předcházejícím víkendu. Téma doplnila přednáška přibližující činnost českých dobrovolníků na hraničních přechodech na Balkáně.

Na první lednový čtvrtek je připraven dokument Škola demokracie režiséra Tomáše Škrdlanta, rádi Vás na něj zveme a těšíme se na osobní setkání.

Komentáře jsou vypnuty.